فهرست بستن

سهم کمتر از 3 درصدی سومین تولیدکننده گچ دنیا از درآمد جهانی آن

سهم ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ گچ دنیا از درآمدهای بازار گچ فقط سه درصد است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در سمنان، ابراهیم نجفی کانی – دبیر اجرایی سومین همایش ملی گچ – در این همایش که با حضور رییس اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با بیان مطلب فوق اظهار کرد: صادرات محصولات گچی در دنیا 25 میلیون و 500 هزار تن است در حالی که سهم کشور ما از این بازار تنها 954 هزار تن بوده است. ضمن اینکه سهم ما از گردش مالی بازار گچ و درآمدهای حاصل از این صنعت پردرآمد کمتر از سه درصد بوده است.

وی افزود: ایران بعد از چین و آمریکا که اولین و دومین تولیدکننده گچ در دنیا هستند در جایگاه سوم از نظر ذخایر معدنی گچ قرار دارد.

نجفی با بیان اینکه 9 درصد کل تولید گچ جهان از آن ایران است، اضافه کرد: عمده گچ ایران به صورت پودر گچ ساختمانی به فروش می‌رسد.

وی از وجود منابع معدنی گچ در 17 استان کشور خبر داد و افزود: استان سمنان عمده‌ترین تولیدکننده گچ در ایران است که به تنهایی 60 درصد گچ ایران را تولید می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان به مقایسه ایران و عربستان از نظر تولید گچ پرداخت و با بیان اینکه منابع معدنی عربستان با ایران قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: با این وجود عربستان بیشترین تولید را در منطقه دارد و در شرایطی که ایران 14 میلیون مترمربع تولید دارد، سهم عربستان به تنهایی 206 میلیون مترمربع است.

وی ارزش بازار جهانی گچ در سال 2014 را بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی گچ در سال 2023 به 3.8 میلیارد دلار افزایش یابد. سوال این است جایگاه ایران به عنوان سومین کشور جهان از نظر منابع گچ، کجاست؟

صنعت گچ در ایران توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را ندارد

همچنین محسن جلال‌پور – رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران – در این همایش با اشاره به ظرفیت‌ها و ثروت‌های خداددای عظیم و منابع سرشار در صنعت گچ ایران، گفت: با وجود این ظرفیت‌ها در حال حاضر، صنعت گچ در ایران توان رقابت در عرصه‌ها و بازارهای بین‌المللی را ندارد و از این رو ممکن است در داخل نیز زمین‌گیر شود.

وی اظهار کرد: صنعت گچ در ایران تنها در سایه ایجاد ظرفیت‌های نوین، حرکت به سمت علمی شدن صنعت گچ و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر می‌تواند به حرکت درآید.

رییس پارلمان بخش خصوصی در ایران با بیان اینکه ما در صنعت گچ نیز همچون بسیاری از صنایع و معادن دیگر با وجود بهره‌مندی از ظرفیت‌های خدادادی نتوانسته‌ایم این ظرفیت‌ها را به سرمایه‌ای ماندگار تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: همچنان در این صنعت با روش‌های ناکارآمد سنتی به کار برداشت از منابع و معادن سرشار گچ مشغولیم.

این فعال برجسته اقتصادی با اذعان به اینکه ما در دوران خاصی از اقتصاد ایران قرار داریم، اضافه کرد: تحریم‌های ظالمانه و فشارهای بین‌المللی نشان داد مسیر فعلی، اقتصاد دولتی ایران اسلامی را به سرانجامی درخور نمی‌رساند و باید اقتصاد را به مسیر درست آن برگردانیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران تغییر در روند حرکت فعلی قطار اقتصاد در ایران را اجتناب‌ناپذیر ارزیابی کرد و گفت: از طرفی روند رو به کاهش قیمت جهانی نفت که به نظر می‌رسد سیر نزولی آن همچنان نیز ادامه خواهد داشت در کنار دولتی بودن اقتصاد در ایران و مخاطرات ناشی از آن ، ما را ناچار می‌کند که در مسیر اقتصادی فعلی تجدیدنظر کنیم چرا که اصولا ادامه حرکت در مسیر قبلی میسر نیست و ما را به جایی نخواهد رساند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه راهی جز ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر پیش‌روی ما نیست، افزود: باید اقتصاد ایران را به ریل درست آن برگردانیم.

جلال‌پور با اشاره به مشکلات پیش‌روی صنعت ساختمان‌سازی در ایران و ارتباط مستقیم آن با صنعت گچ خاطرنشان کرد: صنعت ساختمان‌سازی در ایران با وقفه‌ای که این سال‌ها داشته نشان داد که سیستم و شبکه کار ساختمانی سنتی در ایران معیوب است و شبکه پایداری نیست لذا صنعت ساختمان نیز چاره‌ای جز حرکت به سمت صنعتی‌شدن ساختمان و استانداردسازی ندارد. ضمن اینکه صنعت گچ نیز متاثر از صنعت ساختمان باید به سمت استاندارد سازی و تولید محصولات متنوع با ارزش افزوده بیشتر برود.

98 درصد مصرف گچ در ایران در بخش ساختمانی مصرف می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه باید سمت و سوی صنعت ساختمان را به سمت استانداردسازی جهانی ببریم، افزود: از آنجا که 98 درصد مصرف گچ در ایران در بخش ساختمانی به مصرف می‌رسد لذا با ایجاد مشکل در صنعت ساختمان، صنعت گچ نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. از این رو یکی از راه‌های عبور صنعت گچ از این شرایط حرکت به سمت تولید محصولات متنوع است، روندی که در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته متداول است اما در ایران به علت نگرش سنتی حاکم در این صنعت ، هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اگر در صنعت ساختمان استانداردسازی کنیم حدود 30 درصد به بهره‌وری کار افزوده می‌شود، اظهار کرد: صنعتی کردن ساختمان نیز نزدیک به 12 درصد به بهره‌وری اقتصاد کمک می‌کند لذا تنها ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در صنعت گچ و استفاده از ظرفیت‌های نوین و تولید محصولات متنوع است که می‌تواند چرخ صنعت گچ در ایران را به حرکت بیشتری درآورد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرایط صنعت گچ در ایران پایدار نباشد، تصریح کرد: بدون تردید با تداوم روند فعلی، نگه‌داشتن شرایط فعلی هم بسیار سخت است. اما اگر دانشگاه به کمک این صنعت بیاید و کار علمی واقعی در این صنعت اتفاق بیفتد، چشم‌اندازها می‌تواند روشن‌تر شود.

وی، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 30 نوع محصول از گچ در دنیا تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه تولیدات گچی در ایران بسیار محدود است و از این است که با وجود ظرفیت‌های بالای ایران و مطرح بودن آن به عنوان سومین تولیدکننده گچ دنیا، سهم ما از این صنعت تنها دو درصد است.

تولید علمی که به کار اقتصاد نمی‌آید!

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ادعای رشد تولیدات علمی در ایران ادامه داد: ایران در شمار 20 کشور اول دنیا از نظر تولید علم قرار دارد اما متاسفانه این رشد علمی به ابداع، اختراع و تولید محصول نمی‌انجامد و از این رو دردی از ما دوا نخواهد کرد.

بایگانی علم، نتیجه اتکاء تحقیقات به پول نفت

وی با بیان اینکه کره جنوبی یک پانصدم ایران تولید علمی دارد، افزود: با وجود این جایگاه کره از نظر ابداع و اختراع و تولید عملی علم در رده‌بندی جهانی دو رقمی است و این درحالی است که کشور ما با وجود قرار داشتن در بین 20 کشور اول دنیا، جایگاهش در رده‌بندی ابداعات سه رقمی است.

جلال‌پور دلیل این معضل را حمایت دولت و صرف هزینه از پول نفت برای تحقیقات ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از این تولیدات علمی و نتایج تحقیقات بایگانی می‌شود. در حالی که باید هزینه تحقیقات را صنایع بدهند تا از نتایج تحقیقات نیز به صورت عملی استفاده کنند.

 

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *