tarahitolid

تولید سلول‌های خورشیدی با فیلم‌های رسانا

به گزارش صنعت نیوز، محققان آمریکایی و کره‌ای با استفاده از مواد به کار رفته در ساخت نوار فیلم، موفق به ایجاد سلول‌های خورشیدی شفاف و رسانا شدند.

محققان موفق به تولید و توسعه یک فیلم نانوالیاف شدند که ۹۲ درصد شفافیت داشته، اما مقاومت الکتریکی آن حداقل ۱۰ برابر بهتر از نمونه‌های قبلی است.

این فیلم نازک بسیار رسانا بوده و دارای ترکیبی منحصر به فرد با قابلیت هایی چون خمیدگی، خاصیت کششی و شفافیت است که می‌تواند به ساخت پنل‌های خورشیدی کارآمدتر، پنجره‌های هوشمند خود گرم شونده، صفحه نمایش‌های انعطاف پذیر و سطوح خنک کننده با عملکرد بالا کمک کند.

وجه تمایز این سلول‌های خورشیدی جدید با نمونه های قبلی شفافیت و رسانایی بی نظیرشان است.

شارژ الکتریکی پنل توسط نور خورشید سبب مات شدن سلول خورشیدی شده و به میزان قابل توجهی بازدهی تولید برق را کاهش می دهد.

اما محققان این پژوهش با ساخت یک شبکه از الیاف مس رسانا و تعبیه سوراخ‌های بزرگ بین آنها برای گذر نور، بر این مشکل غلبه کردند.

این تیم بین المللی برای ساخت سلول های خورشیدی جدید نوارهای فیلم را با پوشش polyacrylonitrile (نوعی پلیمر انعطاف پذیر با فیبرهای بسیار نازک) تولید کردند و برای رسانا شدن آن، فلز اضافه کردند.

آن‌ها سپس این پلیمر را به صورت رشته‌ای و به شکل یک شبکه در هم تنیده همراه با پوشش فیبر تبدیل کردند و مجددا لایه نازکی از مس را بر روی آن قرار دادند.

نتیجه این کار به شکل گیری بافت‌هایی با فیبرهای مسی منجر شد که جریان الکتریسیته را با کمترین مقاومت از خود عبور داده در حالیکه به دلیل فاصله بین فیبرها تا ۹۲ درصد شفافیت خود را حفظ کردند.

این پژوهش در مجله Advanced Materials به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید