tarahitolid

نمایشگاه فن آوری سیاتک ژاپن؛ از روبات پینگ پنگ باز تا عینک مترجم

نمایشگاه سیاتک (CEATEC) بزرگترین نمایشگاه کالاهای الکترونیک ژاپن برای مصرف کنندگان است که سالانه در توکیو برگزار می شود. نام این نمایشگاه خلاصه ای از عبارت «نمایشگاه ترکیبی فناوری های پیشرفته» است. این نمایشگاه که بتازگی برگزار شد، محلی است که در آن تولید کنندگانی که عمدتا ژاپنی و آسیایی هستند، آخرین تولیدات و فناوری های خود را برای حدود ۱۵۰ هزار بازدید کننده نمایش می دهند.

اریگامی پرنده

در نمایشگاه سیاتک بسیاری از فناوری ها جنبه ای شرقی دارند. اریگامی پرواز کننده یک نمونه از این فناوری هاست. اریگامی پرنده معرفی شده در سیاتک تنها ۳۱ گرم وزن دارد و توسط «موسسه تحقیقاتی وسایل پروازی بسیار کوچک ژاپن» ساخته شده است.

این اریگامی پرواز کننده می تواند با دستگاه کنترل از راه دور هدایت شود و در عین حال مجهز به فناوری بدون سیم «ساب گیگاهرتز» است. این اریگامی ۷۰ سانتی متر طول دارد و تا ارتفاع ۶ متر پرواز می کند. هنگام معرفی آن بر روی صحنه نمایشگاه، این اریگامی دور تا دور غرفه را پرواز کرد.

توشیتاتسو موناکاتا، طراح این اریگامی پرواز کننده می گوید: «این اریگامی بسیار سبک که به شکل هواپیما است مجهز به نیمه رسانا است و درون آن یک “سی پی یو” (پردازنده)، یک باتری و یک موتور وجود دارد.»

روبوهون

یکی از ستاره های نمایشگاه سیاتک، یک روبات کوچک به نام روبوهون، تولید شده توسط شرکت شارپ بود. این روبات ترکیبی از فناوری روباتها با تلفن های همراه هوشمند است. این روبات برای سلام کردن همچون یک فرد ژاپنی واقعی خم می شود. او احساسات را درک می کند و با توجه به محتوای مکالمات، حالت صورتش تغییر می کند.

هیروفومی سوندا، سازنده نرم افزار از این روبات می خواهد که خود را معرفی کند و این روبات پاسخ می دهد: «نام من روبوهون است. من می توانم ایمیل بفرستم، عکس و فیلم بگیرم و بعد می توانم عکسها را نشان دهم.»

هیروفومی سوندا نیز اضافه می کند: « و البته می توان از آن به عنوان تلفن همراه برای تماس گرفتن و پاسخ دادن به تماسها هم استفاده کرد.»

انتقال حس تماس توسط دستگیره لمسی

فناوری ساخته شده توسط شرکت آلپس الکتریک می تواند در دنیای مجازی یک حس تماس واقعی پدید بیاورد. هنگامی که استفاده کننده دستگیره لمسی این فناوری را با نگاه کردن به تصویر یک آبپاش یا یک دستگاه برش در دست دارد، او واقعا حس خواهد کرد که در حال لمس کردن این وسایل است. این دستگیره لمسی می تواند طیفی متفاوت از احساسات همچون سختی و نرمی اشیاء و یا عملکرد ابزارهای مختلف را منتقل کند.

روبات پینگ پنگ باز هوشمند

یک روبات پینگ پنگ باز که توسط شرکت اومرون تولید شده از توپ برگشتی رقیب برای گردآوری داده هایی در مورد میزان قدرت و جهت ضربه او استفاده می کند. این روبات سپس می تواند در همان لحظه دست به پیش بینی جهت توپ و محل فرود آن بزند. به گفته تولید کننده این روبات، این دستگاه نمادی از همگرایی بین انسانها و ماشینها است.

ماساهیرو ایکوما، از مخترعان این روبات پینگ پنگ باز می گوید: «این روبات می تواند توپ را در محیطی سه بعدی دنبال کند تا دریابد توپ چگونه حرکت خواهد کرد و به این ترتیب درست در وسط راکت به توپ ضربه خواهد زد. به عبارت دیگر توانایی آن در درک محیط و سپس توانایی انطباق یافتن با آن به ما اجازه می دهد بگوییم که این روبات از جهاتی فکر می کند.»

عینک های مترجم

اگر شما در کشوری خارجی هستید و زبان آنجا را نمی فهمید می توانید از عینکهای تولید شده توسط شرکت اپسون استفاده کنید که می توانند فورا برای شما ترجمه کنند. علاوه بر این، این عینکها می توانند اطلاعاتی دیگر نیز به شما بدهند: آنها می توانند در سینما و تئاتر برایتان زیرنویس نمایش دهند و یا در مورد محلی که می خواهید از آن بازدید کنید، به شما اطلاعات بدهند. از این عینکها می توان برای ارتباط گیری افراد کم شنوا نیز استفاده کرد.

تلفن همراه مقاوم در زیر آب

یک شرکت از ترکیه آنچه را که اولین تلفن همراه هوشمند مقاوم در برابر فشار آب دریا می نامد، معرفی کرده است. از این تلفن همراه هوشمند می توان در زیر آب دریاها استفاده کرد و حتی با آن عکاسی کرد. این تلفن همراه هنگامی که در آب غوطه ور می شود به طور خودکار به حالت «زیر آب» می رود و به این ترتیب امکان عکس گرفتن در زیر آب فراهم می شود. امکان لمس صفحه این تلفن همراه حتی هنگامی که خیس شده و یا فرد دستکش به دست دارد، وجود دارد. به گفته سازندگان، این تلفن همراه در برابر تشعشعات، افتادن، گرد و خاک و گل و لای مقاوم است.

دیدگاهتان را بنویسید